3 października 2015

Tożsamość zakopana pod cienką warstwą ziemi – rozmowa z Mateuszem Palką

aut. Mateusz Palka ("Obsesja")
Na wystawie projektu Obsesja, zrealizowanej w 2015 roku we wrocławskiej galerii Entropia, można było zobaczyć liczne czarno-białe fotografie, których cechą wspólną był mniej lub bardziej widoczny w tle Sky Tower – jedyny wrocławski wieżowiec będący jednocześnie najwyższym budynkiem w Polsce. Dla zwiedzających wystawę stało się jasne, że w historycznej stolicy Śląska stanął budynek widoczny z niemal każdego miejsca w mieście. Pochodzący z Wrocławia Mateusz Palka stworzył pierwszy tak głośny projekt fotograficzny poświęcony współczesnemu wizerunkowi tej metropolii. Dwa inne jego projekty: Negocjacje i Otwarte także stawiają trudne pytania o społeczno-kulturową przestrzeń tego miasta. Schrony, resztki niemieckich napisów, areszt, zamknięta fabryka – to wszystko, niczym puzzle, składa się w pewną złożoną opowieść o Wrocławiu. Opowieść pełną znaków zapytania.

Krytyka Fotograficzna: Dlaczego uważasz, że ważne jest, aby sfotografować ze wszystkich stron najwyższy budynek we Wrocławiu?

Mateusz Palka: Przypomina mi się taka anegdota, to zaczęło się od wieży Eiffla. Ktoś zapytał, jaki jest najpiękniejszy widok na Paryż i usłyszał, że z wieży Eiffla, bo po prostu stamtąd jej nie widać. Później ludzie tak samo mówili o Pałacu Kultury i teraz tak samo się śmieją ze Sky Tower. Czemu to jest ważne? Chodziło o to, żeby nie przegapić tego przełomowego dla Wrocławia momentu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz